De eerste schoolweken zijn weer achter de rug.
Ging het eerst nog over kennismaken, hoe je met elkaar omgaat en hoe je de opdrachten netjes in je schrift schrijft…
Nu start het echte werk. Nieuwe rekensommen verschijnen op het bord. De stress slaat toe want ineens voelt je kind weer de spanning opkomen…ga ik de sommen begrijpen? Je kind heeft het gevoel dat het niet aan de eisen kan voldoen en voelt daardoor weer die spanning en druk.
En het is echt wel leuk hoor…breuken gaan leren met een echte chocolade reep….en aan het einde van de les de reep eerlijk verdelen in je groepje. Jammie, heerlijk!
Maar tóch is de spanning alweer te voelen. Want wat zijn dat nou precies die breuken?
Misschien herken je het bovenstaande bij je eigen kind. Je kind is echt niet dom maar toch begrijpt je kind de stof vaak niet.
De meeste lesstof wordt bottom- up aangeboden. Zoals je een puzzel maakt, stukje voor stukje. En aan het einde van al die stukjes dan zie je pas het geheel. Veel kinderen en methode schrijvers leren en werken op deze manier.
Echter…er is ook een groep leerlingen die anders leren zoals beelddenkers. Zij leren top – down. Vanuit het geheel naar de delen.
Zij willen éérst de voorkant van de doos bestuderen. Daarna kunnen ze de puzzel gaan maken. Ze weten nu waar ze de stukjes moeten plaatsen. Vanuit het grote geheel kunnen ze de tussenstappen gaan leren! En doordat ze het overzicht hebben, het grote plaatje, begrijpen ze de tussenstappen.
Op school krijg je de voorkant van de puzzel meestal niet te zien. Iedere week krijg je een paar losse stukjes van de puzzel en hierdoor raakt je kind de draad kwijt.
Kan het zijn dat dit ook voor jouw kind geld? Leert je kind anders en is het bijvoorbeeld een beelddenker? Dan is er wat aan te doen! Door de stof op een andere manier aan te bieden krijgt het overzicht en gaat het leren wel lukken.
Neem gratis en vrijblijvend contact met me op als je twijfelt of je kind misschien ook een beelddenker is. Als beelddenkspecialist help ik je graag verder! https://www.buro4kids.nl