06-36001520 info@buro4kids.nl

 

“Ga eens rustiger schrijven Daan! Je moet ÓP de lijn schrijven en niet er onder. Volgens mij heb ik dat al heel veel keer tegen je gezegd.”

Daan zucht diep…écht.. hij doet zijn best maar het lukt hem niet… en de juf denkt dat hij niet zijn best doet.

Helaas is niet alleen het schrijven lastig. Ook het lezen verloopt langzaam. Hij leest wat stotend en hakkelend. De juf zegt dat hij niet moet raden, maar goed moet kijken wat er staat.

En dit is nou juist het probleem… Daan kijkt wel goed maar hij kan het niet goed zien. Hij is al bij de opticien langs geweest en die heeft naar zijn ogen gekeken. De ogen kijken afzonderlijk prima. Maar in de samenwerking gaat het niet helemaal goed. Als zijn beide ogen naar één punt kijken kunnen de hersenen dat niet goed verwerken en vallen de plaatjes van beide ogen niet precies op elkaar. Dit is heel vermoeiend. Daan wordt hier ook heel onrustig van. De leerkracht heeft al laten vallen dat ze denkt aan ADHD…

Een oogprobleem in de samenwerking heeft veel impact op het leven van een (school) kind. Gelukkig is er meestal iets aan te doen. In mijn praktijk neem ik een visuele screening af bij kinderen. Wanneer eruit komt dat een kind problemen heeft met de samenwerking tussen de ogen gaan we, o.a. op de trampoline, aan de slag met een oogtraining. Het kind krijgt oefeningen mee om thuis te oefenen. Hiermee verbetert de samenwerking tussen de ogen én kan het kind makkelijker leren, lezen en werken op school.

Benieuwd wat ik voor je kan beteken? Kijk op de site en neem vrijblijvend contact met me op! https://www.buro4kids.nl

 

Signalen van visuele disfunctie

met de vinger bijwijzen tijdens het lezen
pakt aan het einde van de zin regelmatig de verkeerde zin
het hoofd beweegt mee met het lezen
bij het hardop lezen klinkt het stotend
slecht lezen (hoe langer de zinslengte hoe moeilijker)
slordig handschrift
op een papier zonder lijntjes kan het geen rechte regel schrijven
schiet onder de lijn door met schrijven
zeer beperkt ruimtelijk inzicht van getekende drie dimensionale lichamen op een platvlak
rekenproblemen, zoals niet het verschil kunnen onderscheiden tussen ‘+’ en ‘x’
botst regelmatig ergens tegenaan; is wat onhandig
concentratieproblemen
regelmatig hoofdpijn
snel moe